تاثير عطر بر عقل
از امام صادق عليه السلام منقول است:
ما طابَت رائِحَةُ عَبدٍ إِلاّ زادَ عَقلُهُ؛ (مستدرك الوسائل و مستنبط المسایل ج1، ص418، ح1044)
هيچ كس خوشبو نگرديد مگر اين كه بر عقلش افزوده شد.
و فرمودند:
مَن تَطَيَّبَ بِطِيبٍ أوَّلَ النهارِ و هُو صائمٌ لَم يَفقِدْ عَقلَهُ . (من لا يحضره الفقيه : 2/86/1804 )
كسى كه روزه دارد ، اگر در اول روز به خود عطر زند ، عقلش را از دست نمى دهد .
و فرمودند:
مَن تَطَيَّبَ أوَّلَ النهارِ لَم يَزَلْ عَقلُهُ مَعهُ إلى اللَّيلِ .(الكافي : 6/510/7 )
هركه در آغاز روز به خود عطر زند ، تا شب عقلش با او خواهد بود .
روزه و عطر
و
كانَ إذا صامَ تَطَيَّبَ بالطِّيبِ و يقولُ ـ : الطِّيبُ تُحفَةُ الصائمِ .(الكافي : 4/113/3)
امام صادق عليه السلام ـ هرگاه كه روزه داشت و به خود عطر مى زد ـ مى فرمود : بوى خوش تحفه روزه دار است .
سنت پيامبران
و فرمودند:
العِطرُ مِن سُنَنِ المُرسَلِينَ .(الكافي : 6/510/2 )
عطر زدن از سنّتهاى پيامبران است .
خريد عطر را اسراف مال ندانيم
وفرمودند:
ما انفقت في الطيب فليس بسرف؛ (الکافي، ج6، ص512، ح16.)
آنچه از مال که صرف بوي خوش(عطر) مي کني، اسراف نيست.